vrijdag 26 oktober 2012

Tutorial Quilt-kaart met Washi-tape

Eerder vandaag plaatste ik deze quiltkaart gemaakt met washi-tape. Zoals beloofd is hier de tutorial over het maken van een quiltkaart met washi-tape. Laat dit nou ook nog eens mijn 300e blogbericht zijn, is dat niet leuk? Wil je deze tutorial later nog eens terug lezen, kijk dan bij het tabblad 'mijn tutorials' bovenaan mijn blog.

Bij quilting werk je altijd vanuit het midden! In deze tutorial is de quiltkaart gemaakt met washi-tape, maar natuurlijk kan je dit ook doen met (rest)strookjes dessinpapier.

1. Snij een vierkant uit van 8 x 8 cm (of gebruik de grootste vierkante Nestabilitie en snij hier een halve centimeter vanaf). Tip: dit kan uit een stukje oud cardstock of dessinpapier, want je beplakt het vierkant volledig met washitape.



2. Kies twee of drie verschillende rolletjes washi-tape en knip 12 stukjes van 7 x 1 cm.



Tip: er bestaan rolletjes washi-tape die al 1 cm breed zijn. Andere rolletjes zijn echter breder. Deze kun je eenvoudig kleiner maken tot 1 cm door een stukje van 7 cm op je snijmat te plakken (washi-tape is immers gemakkelijk weer verwijderbaar) en met een mesje en liniaal op 1 cm te snijden. Zie foto.



Tip: als je washi-tape gebruikt in één kleur en zonder dessin erop, kun je er zelf nog een dessin op stempelen.

3. Maak met potlood en liniaal twee diagonalen op je vierkant, deze dienen om het midden te bepalen.





4. Maak in het midden een vierkant van 2 x 2 cm. Dit vierkant kun je tekenen (zodat je er later nog een stempeltje in kunt zetten) of van dessinpapier / cardstock / washitape maken.


5. Bevestig nu de eerste vier strookjes washi-tape rondom je vierkant in het midden (zie foto!)



6. Als de eerste strookjes eenmaal goed zitten, kun je de andere stroken er gemakkelijk tegenaan zetten.



7. Vouw de stukjes washi-tape die uitsteken naar de achterkant of knip ze af.



8. Gum eventuele potloodlijntjes weg.



9. Je quilt-basis van washi-tape is nu klaar om verder gebruikt te worden op een kaart of layout.

10. Je kunt de strookjes natuurlijk ook schuin plakken i.p.v. recht

Als je m.b.v. deze tutorial ook een quilt-kaart hebt gemaakt, laat dan even een reactie achter, ik kom dan zeker even bij je kijken!

Wil je een PDF-bestand van deze tutorial ontvangen, stuur dan een mail naar jufmarlieke@live.nl of laat een reactie met je emailadres achter in het berichtenveld.

13 opmerkingen:

mariska zei

Wat een leuke tutorial Marlieke!
Ik ga hem ook snel een keertje maken :D

Liefs mariska

Maia zei

Wat zie ik veel leuke kaartjes met washi tape hier ineens!
Schitterend gemaakt zeg met die vlindertjes!
Heel erg duidelijk je tutorial juf, zo kan er echt niemand mis gaan .
Ik heb nog geen washi tape maar wel wat dessin plakband van de winkel met de grote A.
Misschien gaat het daar ook wel mee, toch een keertje proberen.
Geniet van het weekend
Lieve groet Maia

Cornelie zei

Tof gedaan! Leuk ook de tutorial! Ben op het moment ook weer bezig met washi tape. Heerlijk om te gebruiken. Wel heel anders, maar dit is er wel 1 om te onthouden. Thanx!

Romy zei

Wat een gaaf idee! En het resultaat is prachtig. Bedankt voor de duidelijke stap-voor-stap foto's:)

KarinsArtScrap zei

gave tutorial Marlieke.

groetjes karin

Christine zei

Goed uitgelegd Marlieke en heel bruikbaar!
Liefs
Christine

Louise zei

Wat leuk gedaan Marlieke, helder en duidelijk, ik heb nog nooit Washi Tap gewerkt, ga het zeker een proberen.

gr.LOuise

Je@net zei

Wat een leuke kaart en ook nog eens een heel duidelijke uitleg!

Mieke zei

Wat een duidelijke tutorial. Zo doe je dat dus. Da's nog een werkje ;-) Wel een leuk resultaat.

The Creative Teacup - Yvonne Spikmans - Van Bruggen zei

Ziet er heel leuk uit! En duidelijk uitgelegd!!
Groetjes, Yvonne

mariska zei

Hoi meid,

dank je wel voor je berichtje op mijn kaart.
enne...helaas ging het sporten niet door. Ik kreeg niet eens een mailtje van hun, ik moest het op de site lezen toen ik me wilde aanmelden voor andere groepslessen :( Beetje jammer van hun. Maar wat doe je er aan he?

Fijne zondag meid!!
Liefs mariska

femmoltje zei

Hoi hoi

Vind het een heel leuk idee..
En ook je tutorial is zo duidelijk..
Geef je toevallig les ;)
Maar ga het onthouden en misschien ga ik er nog een keer gebruik van maken. Momenteel nog even een boel liggen dat af moet. En de gymopleiding nog..
Maar complimenten hoor..

gr femke

MadeByMaly zei

Wat superleuk Marlieke, je uitleg had zo in mijn nieuwsbrief gekunnen (had je hem maar een weekje eerder online gezet :-))
Ik ga hem zeker eens proberen.